perjantai 16. maaliskuuta 2012

Hellehuumaa

Stoppi blogihiljaisuudelle! Anteeksi, että tekstiä ei ole tullut pariin viikkoon. Minulla ei ole ollut hirveästi jutunjuurta, kun en oikeastaan ole tehnyt mitään kirjallisen erittelyn arvoista. Viime viikot ovat vierähtäneet työ- ja opiskelupuuhissa, mitä on tasapainottanut muutamat mukavat kemut kämppisten ja kavereiden kanssa. Toiset päätyivät ihan tanssilattialle asti, vaikka se oli hilkulla, koska meitä ulkomaalaisia ei meinattu päästää sisään ilman kopiota passista. 

Tällä viikolla Madisonin ja koko keskilännen on yllättänyt lähes ennätysmäinen lämpöaalto. Erikoisen lämmintähän täällä on ollut lähes koko talven mutta viikko sitten suu loksahti auki, kun tälle viikolle luvattiin ihan kunnon kesäsäätä. Viikon alussa lämpötila ampaisi hellelukemiin, ja aurinko  on paistanut koko viikon lähes pilvettömältä taivaalta.

Memorial Terrace on ollut ammuttu täyteen koko viikon.

Kesän tupsahtaminen keskelle maaliskuuta on saanut madisonilaiset aivan villeiksi. Sunnuntaina Arboretum-puisto oli täynnä hyväntuulisia lenkkeilijöitä ja pyöräilijöitä ja nyt helteiden alettua kaupungissa ja State Streetillä on ollut valtavasti kuhinaa. Katukuvaan ovat ilmestyneet patiot, jäätelötötteröt ja paljas pinta. 

Bascom Hill ja auringonottoa.
Minullakin on ollut aivan höpö olo. Heti lämpöaallon alettua piti minun piti kaivaa kesävaatteet esille ja rynnätä pihalle. Jätskiä olen käynyt syömässä jo kahdesti ja olen myös lekotellut Bascom Hillin nurmella läppärini kanssa muiden ahkerien auringonpalvojien tapaan. Kevättuulen tuoksusta, auringon lämmöstä ja nurmikon vihertymisestä tulee joka vuosi se sama olo: kuin pystyisi mihin vain ja olisi täynnä tunteen paloa. Näkeehän sen muidenkin kasvoista, etten ole ainoa. 

Harmi vaan, että minulle sivuoireena on tullut myös armoton aivastelu ja silmien kutina. Koivuja täällä ei juuri ole mutta jokin pöly minua näköjään häiritsee. Ei sillä väliä, kun on kevät!

Hyödynsin epätavallista säätä myös suomen kurssilla. Viime viikolla olin jo alustavasti hahmotellut tulevan viikon aiheita mutta säätiedotuksen nähtyäni päätin hieman muuttaa suunnitelmia. Opiskelimme siis tällä viikolla sääsanastoa, joka oli viime syksyltä ajanpuutteen vuoksi jäänyt. Pidin myös kaksi oppituntia pihalla auringossa, ja ne olivat ehkä mukavimpia tunteja tältä vuodelta! Saan olla iloinen, kun minulla on niin hirveän kivoja oppilaita.

Lämmin mutta sumuinen aamu.
Helteet jatkuvat vielä tämän viikon loppuun mutta kevään aikana voi hyvinkin tulla vielä takatalvi. Mutta joka tapauksessa kovaa vauhtia mennään kesää kohti. Hui ja jee ja voih ja oih!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti