keskiviikko 26. lokakuuta 2011

Inspaisiko ryhtyä FLTA:ksi?

Suomen kielen pää- ja sivuaineopiskelijat, hoi! Fulbrightin Finnish Language and Culture Teaching Assistant -ohjelman hakuaika vuosille 2012-2013 päättyy aivan näillä näppäimillä eli tarkalleen ottaen 31. lokakuuta.  Minua pyydettiin kirjoittamaan hieman siitä, millainen hakuprosessi ohjelmaan kuuluu.  Tässä siis asioita, joita voit odottaa ja jotka kannattaa muistaa, jos aiot nyt tai tulevaisuudessa hakea maailman kivoimpaan vaihto-ohjelmaan.

FLTA on lyhenne sanoista Finnish Language and Culture Teaching Assistant (tai muualla maailmassa Foreign Language Teaching Assistant). Yhdysvalloissa opetusassistentit ovat yleinen osa yliopistoja. He ovat tavallisesti maisteri- tai tohtorivaiheen opiskelijoita, jotka joko opettavat kurssia tai avustavat varsinaista opettajaa kurssin suunnittelemisessa, materiaalin luomisessa tai kokeiden arvioimisessa. FLTA:n tehtävät riippuvat sijoitusyliopistosta. Joskus FLTA saattaa esimerkiksi huolehtia opiskelijoiden tuutoroinnista tai keskustelupöydän järjestämisestä.  Joskus taas FLTA huolehtii itsenäisesti jonkin kurssin opetuksesta, kuten minä tällä hetkellä. Opetettavat kurssit voivat olla millä tahansa tasolla, ja ne voivat myös olla keskustelu-, kirjallisuus- tai kulttuurikursseja.

Ohjelman hakupaperit ja ohjeet hakemiseen löytyvät Fulbrightin sivuilta. Hakemus täytetään sähköisesti ja englanniksi. Lomakkeeseen kirjoitetaan muun muassa tavanomaiset henkilötiedot ja lisäksi kerrotaan kiinnostuksenkohteista ja harrastuksista,  työkokemuksesta ja ansioista sekä aiemmista vaihto-opiskeluista tai matkoista. 

Hakemuksessa on muutamia osioita, jotka vaativat hieman enemmän pohdintaa. Vuonna 2010 hakemuksessa täytyi kertoa, millaisia kursseja haluaisi suorittaa Amerikassa, miten haluaisi opettaa suomea ja miten haluaisi esitellä kulttuuriaan. Näihin on hyvä paneutua hetkeksi ja miettiä, mitä tavoitteita itselleen asettaisi opettajana ja ”kulttuurilähettiläänä”. Älä kuitenkaan vain diipadaapaa, vaan anna konkreettisia esimerkkejä. Opettamisesta kirjoittaessasi ei olisi pahitteeksi googlata, millaista kielenopettaminen on Amerikassa. Avainsanat: communicative language learning/teaching!

Hakemuksen tärkeimmät osat vuonna 2010 olivat esseet otsikoilla Objectives ja Personal Statement. Objectives-esseessä sinun tulee kuvailla itseäsi opiskelijana ja tulevana opettajana sekä  kertoa ammatillisia tavoitteitasi sekä opinto- (ja tutkimus)tavoitteitasi. Tässä esseessä saa ronskisti kehua itseään ja saavutuksiaan. Tavoitteena on vakuuttaa lukija siitä, että sinulla on jotain annettavaa opetusassistenttina ja että ohjelmasta on sinulle merkittävää hyötyä tulevaisuudessa. Esseeseen voi myös lisätä toiveita sijoitusyliopistosta. Toiveita on aivan suotavaa esittää mutta suosittelen myös olemaan avoin kaikille vaihtoehdoille.

Personal Statement -essee on huomattavasti Objectives-esseetä henkilökohtaisempi. Siinä tavoittena ei ole kertoa vain lahjakkuudesta alallaan vaan pikemminkin auttaa lukijaa tuntemaan sinut. Esseessä ei siis tarvitse pelätä olla sentimentaalinen. Sinun tulisi kuvata kasvuasi ja kypsymistä ihmisenä. Voit esimerkiksi kuvailla lapsuuden arvokkaita kokemuksia, tärkeitä ihmisiä ja aatteita tai keskeisiä käännekohtia elämäsi aikana. Esseeseen voi myös kirjoittaa henkilökohtaisia -- siis muita kuin akateemisia -- tavoitteita. Nämä asiat ja tavoitteet tulisi kytkeä siihen, minkä vuoksi haluat hakea tähän ohjelmaan

Omien tietojen ja esseiden lisäksi hakemuksessa pyydetään kolmea suositusta. Suosittelijoille lähetetään linkki, jonka kautta he voivat käydä jättämässä suosituksensa. Hakija itse ei pääse näkemään suosituksia. Suosittelijat kannattaa valita siten, että he todella tuntevat sinut joko opiskelijana tai työntekijänä tai molempina. Heidän pitäisi siis voida hyvin arvioida kykyjäsi FLTA:n työtehtäviin.  Ota myös huomioon, että Fulbright Centeristä tai sijoitusyliopistosta saatetaan soittaa suosittelijoille.

Hakemuksen lähetettyäsi ja määräpäivän umpeuduttua voit alkaa odotella vastausta Fulbright Centeriltä. Minä sain haastattelukutsun viikon tai parin päästä hakemuksen jättämisestä. Haastattelu järjestettiin vuonna 2010 marraskuun puolivälissä, kuten näyttää olevan tänäkin vuonna. Kaikki haastattelut pidetään Helsingissä Fulbright Centerin tiloissa. 

Haastattelut ovat yksilöhaastatteluja, joissa haastattelijoina on ihmisiä Fulbrightiltä ja CIMO:ltä sekä mahdollisesti joku ulkopuolinen suomen kielen opetuksen asiantuntija. Fulbrightin ja CIMO:n henkilökunta on leppoisaa ja mukavaa porukkaa, joten heitä ei kannata turhaan jännittää. Haastatteluun on kuitenkin syytä valmistautua miettimällä etukäteen vahvuuksiaan, heikkouksiaan ja tavoitteitaan eli samoja asioita kuin hakemuksessakin kysytään. Haastattelijat saattavat pyytää tarkennuksia hakemuksessa kertomiisi asioihin. Tärkeää on, että osoitat aitoa mielenkiintoa FLTA-ohjelmaa kohtaan ja että voit perustella olevasi sopiva tehtävään. Kannattaa myös ehdottomasti tutustua tarkemmin Fulbrightin ja CIMOn toimintaan ja historiaan.

Haastattelujen perusteella CIMO lähettää hakemukset eteenpäin amerikkalaisiin yliopistoihin. Yliopistot ja Fulbright Center valitsevat kandidaatit yhdessä marras-joulukuun aikana. Tällöin on mahdollista, että yliopistoilta otetaan yhteyttä hakijoihin sähköpostitse tai puhelimitse. Minulla oli mukava Skype-puhelu Madisoniin joulukuussa.

Valinnat ilmoitetaan hakijoille joko joulukuun lopulla tai tammikuun aikana. Vaikka vahvistus saattaa tulla vasta uuden vuoden jälkeen, on hyvä varautua matkustamaan tammikuussa Helsinkiin ensimmäiseen FLTA-tapaamiseen. Samana päivänä tapaamisen kanssa tehdään myös englannin kielen tasokoe eli TOEFL-koe. Kokeesta löytyy paljon tietoa netistä. Se on pitkä mutta loppujen lopuksi melko helppo meille suomalaisille. 

Tammikuun aikana täytyy myös hankkia lääkärintodistus, johon on olemassa oma lomakkeensa. Ei-kiireellisten lääkärinaikojen saaminen voi tunnetusti olla  hieman hankalaa, joten voit hyvin varata ajan ajan jo joulukuun puolella. Huomaa, että lomakkeessa saatetaan kysyä kummallisia asioita ja voit joutua käymään röntgenissäkin todistaaksesi pöpökammoisille amerikkalaisille, ettei sinulla ole tuberkuloosia.

Jos olet onnekkaasti päässyt näin pitkälle, voit alkaa hiljalleen jännittää ja suunnitella tulevaa FLTA-vuotta. Kevään aikana pysytellään yhteydessä Fulbright Centerin kanssa ja hoidetaan tarvittavia paperitöitä pois alta. Kevätkuukausina hakijan hyväksyminen stipendiaatiksi vahvistetaan myös Amerikan puolelta. Lopullinen hyväksymiskirje Washingtonista tulee huhti-toukokuussa. Toukokuussa Fulbright Center järjestää myös kaikille Fulbright-vaihtoon lähtijöille yhteisen orientaation, jossa saa hyödyllistä tietoa vaihtovuoteen valmistautumisesta.

Viimeinen etappi ennen lähtöä on viisumin hankkiminen kesä-heinäkuussa. Se vaatii vielä neljännen reissun Helsinkiin FLTA-asioissa mutta sen jälkeen kaikki on reilassa matkaa varten. Viisumihaastattelu konsulaatissa kestää vain muutaman minuutin. Mitään ongelmaa tuskin on, ellei kovin ala heittämään pommiuhkausläppää. Sellaista huumoria ei ymmärretä siellä eikä myöhemmin Yhdysvaltain rajalla.

Lähdön aika koittaa yleensä elokuussa tai syyskuun alussa riippuen siitä, milloin sijoitusyliopisto aloittaa lukukautensa. Ennen kohdeyliopistoon menemistä stipendiaatit osallistuvat viisipäiväiseen orientaatioon jossakin päin Amerikkaa. Minun orientaationi oli aivan elokuun alussa New Yorkissa. Orientaatiosta alkaakin sitten todellinen FLTA-vuosi!

Toivottavasti tämä teksti auttaa niitä, jotka harkitsevat FLTA-ohjelmaan hakemista tai joilla on hakuprosessi meneillään. Tsemppiä! Hakuprosessi voi tuntua välillä pitkältä mutta voin todistaa, että sekin loppuu aikanaan ja kärsivällisyys palkitaan. Vastaan mielelläni kysymyksiin ohjelmaan hakemisesta, haastattelusta, TOEFL-kokeesta tai käytännön järjestelyistä, kuten vaikkapa asunnon hankkimisesta.

Tässä vielä linkki Fulbrightin FLTA-ohjelman sivuille: http://www.fulbright.fi/index2.php?lang=fi&m=3&id=1233. Ei muuta kuin hakemusta vetämään!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti